قالب های بادی

قالب های بادی

قالب های بادی یکی از فرایندهای تولید قالب می باشد که توسط حفره های پلاستیک ، قطعات شکل می گیرند . قالب های بادی در سه نوع اصلی هستند : قالب های بادی اکستروژن ، قالب های بادی تزریق ، قالب های بادی تزریق کشیده .

 

آغاز فرایند قالب های بادی با ذوب شدن پلاستیک به سمت پایین و شکل گیری تیوب یا محفظه ی تزریق انجام می گیرد و قالب تزریق کشیده آماده می شود (ISB) .پریژن ها همانند قسمتی از تیوب های پلاستیکی همراه با یک سوراخ در یک سر یا انتهای آن می باشد که می تواند هوا را از خود عبور و فشرده کند . سپس تیوب در داخل قالب مقید شده و هوا در داخل آن دمیده می شود . فشار هوا باعث فشار بر روی پلاستیک و یکی شدن آن با قالب می شود . بعد پلاستیک خنک شده و قالب باز شده و قطعه خارج می شود.

تاریخچه ی قالب های بادی

فرایند اصلی توسط ایده ی دمش شیشه به وجود آمد .فرن گرن و کوپتک یک ماشین قالب بادی ساختند و آن را به کمپانی هارت فورد ایمپایر در سال ۱۹۳۸ فروختند و این اولین تجارت در فرایند قالب های بادی بود . در بین دهه ی ۱۹۴۰ میلادی تعداد زیادی از محصولات هنوز در محدودیت تولید بودند و بنابراین به اوج خود نرسیده بودند . سابقا افزایش و نرخ تعداد محصولات تولید شده باعث پیشرفت زودرس پس از آن شده است .

نخستین بطری پلاستیکی توسط آمریکا در سال ۱۹۳۹ به انجام رسید . کمی بعد آلمانی ها شروع به استفاده از این تکنولوژی نمودند . که سبب شد به صورت رایج محصولات ماشین های قالب های بادی به این قسمت از تولید حرکت کنند .

ساخت ظروف پلاستیکی در آمریکا از صفر در سال ۱۹۹۷ به ۱۰ بیلیون در سال ۱۹۹۹ رسید . امروزه تعداد وسیعی از محصولات با این تکنولوژی ساخته شده و انتظار میرود که همچنان در حال افزایش باشد . برای فلزات آمرف که به عنوان شیشه های متالیک بالک شناخته می شوند ، قالب های بادی اخیرا تحت فشار و دما قرار گرفته که قابل مقایسه با قالب های دنده پلاستیکی باشند.

 

 

انواع قالب های بادی

قالب ها ی بادی اکستروژن

قالب گیری اکستروژن یکی از روش های ساخت قالب های بادی هست که در این مرحله قالب گیری، پلاستیک ذوب شده و لقمه اکسترود آماده می شود پس از آن لقمه را در داخل قالب قرار می دهند و فشار هوا به درون آن دمیده می شود تا محصول به فرم دلخواه درآید.

یکی از روش های تولید قطعات پلاستیکی تو خالی مانند انواع ظروف و بطری ها روش بلو مولدینگ یا استفاده از قالب های بادی است . در این شیوه عمدتا به دو صورت استفاده از پری فرم اولیه و یا اکسترود گرم مواد و شکل گیری بطری با استفاده از دمش باد صورت می گیرد .

از نمونه قالب گیری دمشی اکسترودی می توان به  انواع ظروف شامپو و یا مایع دستشویی و یا انواع گالن ها  اشاره کرد.نمونه قالب گیری دمشی با استفاده از قطعات اولیه تولید شده ( به روش تزریقی ) یا پری فرم انواع ظروف نوشابه می باشد.

 

قالب های بادی تزریق

قالب‌گیری تزریقی نوعی قالب‌ سازی است که مواد مذاب مانند فلزات، شیشه و الاستومرها که عموماً پلاستیک هستند تحت فشار به‌داخل قالب تزریق می‌شود. در فرآیند های قالب گیری تزریقی مولدینگ رزین ها و پودرها و دانه های گرانول های پلاستیکی را می توان به محصولات مفید تبدیل نمود. این سیستم بر خلاف سیستم ریژه که مذاب تحت نیروی وزن خود بداخل قالب می‌رود امکانات تولید قطعات محکم و بدون مک می‌باشد. ریخته‌گری تزریقی بهترین راه تولید یک محصول پلاستیکی با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک می‌باشد.از مزایای قالب سازی به روش تزریقی نسبت به روش فشاری می توان به عدم نیاز به برش اضافات اشاره کرد.

قالب سازی به روش تزریقی سه مرحله دارد:

 مرحله اول: مواد اولیه مذاب وارد به داخل حفره یک قالب تزریق می شوند این قالب یک پیش فرم که یک لوله باریک است را تولید می کند.

مرحله دوم : این پیش فرم روی میله ی توخالی وارد می شود در این مرحله هوا از همان میله توخالی نزریق می شود و شروع به فرم دهی پیش فرم می کند تا پیش فرم شکل قالب و حفره مورد نظر را به خود بگیرد.

مرحله سوم: در حالی که هنوز پیش فرم روی میله ی توخالی است به محلی دیگر برده می شود و در این مرحله ای ماشین خارج می شود و قطعه نهایی تولید می شود.

قالب بادی توام با کشش

در ساخت قالب بادی پیش از آن که به ماده دمیده شود از هر دو محور به صورت عمودی و افقی کشش صورت می گیرد؛ که این امر سبب می شود ظروف تولید شده با درخشندگی بیشتر و استحکام بالا تهیه و تولید گردد. در روش ساخت قالب های بادی به صورت کششی وزن ماده اولیه کمتر از روش فشاری می باشد برای تولید ظروف آبمیوه و نوشابه معمولا از این روش قالبگیری بادی استفاده می کنند.

روش کششی نیز خود به دو دسته یک مرحله ای و دو مرحله جدا می شود:

روش اول: در این روش فشاری که دستگاه اکسترودر بر ماده اولیه به داخل قالب پیش فرم وارد می کند، به کار می رود. سپس با خنک شدن ماده طرح و شکل اولیه را به خود می گیرد بعد از آن به صورت مجدد حرارت داده و در قالب مدنظر و اصلی درآورده می شود و با حرارت دادن محصول را منبسط نموده و از هر دو محور کشش داده تا در طرح خواسته و مناسب و با ضخامت مدنظر درآورده شود.

روش دوم: در این مرحله چون روش اول پیش فرم ها درست شده اند و حتی می توانید از بازار نیز پیش فرم ها را تهیه کنید و با وارد کردن در قالب اصلی محصول را در فرم و شکل مدنظر با کشش از هر دو محور تولید و تهیه کنید.

 

مزایا قالب بادی :

از مزایای قالب های بادی شامل : هزینه پایین ابزار و قالب ، نرخ تولید محصول بالا ، توانایی تولید قطعات قالب های پیچیده ، عدم اسفاده از دست در طراحی (انجام کار بدون دخالت دست انسان )

معایب قالب بادی :

از معایب قالب های بادی شامل : محدودیت در حفره های قطعات ، مقاومت پایین ، به دلیل افزایش خواص، نیاز به چند لایه ای بودن تیوب و استفاده مواد گوناگون در آن است که سبب می شود که نتواند فابل بازیافت باشد . برای ایجاد شیشه های عریض استفاده از برش دهنده ها چرخشی الزامی  می باشد .