تولید قطعات تزریق پلاستیک

تولید قطعات تزریق پلاستیک

شيوه ی تزريق پلاستيک يکی از مهمترين و پرکاربردترين روش های شکل دهی پلاستيـک است و تولید قطعات تزریق پلاستیک در صنايــع نیازمند طراحی عالی قالب است. با این حال، قالبگیری تزریقی ساده نیست. درگیر شدن در چنین فرآیندی، نیاز به دانشی گسترده در مورد دستگاه ها و فرآیند آن دارد. بنابر این اصول طراحی قطعات تزریق پلاستیک بسیار حائز اهمیت است.

 

طراحی قالب تزریق پلاستیک

قالبگیری تزریقی روشی است که در آن پلاستیک ذوب شده به درون قالب فلزی تزریق پلاستیک می شود. این قالب از دو قسمت تشکیل شده است، سمت” A” و”B” نیمه ها از هم جدا می شوند و به قطعه ی پلاستیکی اجازه می دهند تا پس از شکل گرفتن از قالب خارج شود و قطعات پلاستیکی ایجاد شوند بنابر این باید نکاتی زیادی در طراحی قالب تزریق پلاستیک برای تولید قطعات تزریق پلاستیک در نظر گرفته شود .

 

 

از آنجاییکه در اکثر صنایع بویژه در صنایع خودرو سازی انواع قطعات پلاستیکی و فلزی استفاده می شود و روش های ساخت متفاوتی برای هر کدام به کار گرفته می شود، تولید کنندگان با توجه به تجهیزات و توانایی هایی که در اختیار دارند، به تولید قطعات تزریق پلاستیک با روش ماشینکاری و ساخت قالب و تزریق پلاستیک تولید و به بازار عرضه می کنند.

 

ساخت قطعات پلاستیک به روش قالب تزریق پلاستیک

یکی از مزیت های قالب تزریق پلاستیک که سبب رونق آن در صنعت قالب سازی پلاستیک شده است کاهش زمان ورود مواد مذاب به داخل قالب است. سیکل تولید در فرآیند قالب تزریق پلاستیک بسیار کوتاه و معمولاً در حدود 2 ثانیه تا 2 دقیقه به طول می‌انجامد. در زمان تولید قطعات تزریق پلاستیک ابتدا دو نیمه قالب از یکدیگر باز می شوند و پس از بررسی و صحت قالب به وسیله گیره به یکدیگر متصل می گردند.

سپس مواد پلاستیکی خام معمولاً به شکل تکه‌های پلاستیک به دستگاه وارد و توسط واحد تزریق به سمت قالب رانده می‌شود. در حین حرکت مواد پلاستیکی فشار و حرارت موجود در دستگاه، پلاستیک ذوب شده و به سرعت به قسمت تزریق وارد می شود. تمام فضا های خالی قالب توسط مواد پلاستیکی مذاب پر شده و پس از آن به تدریج شروع به خنک شدن می کند.

این مواد مذاب پلاستیکی پس از خنک شدن فرو و شکل قالب را به خود گرفته و تا خنک شدن کامل مواد دو قسمت قالب از یکدیگر باز نمی شوند. پس از گذشت زمان کافی دو قسمت قالب از یکدیگر باز می شوند و با اعمال فشار قطعه پلاستیکی از قالب خارج می گردد. پس از این مرحله قالب مجددا قفل می شود تا برای تزریق بعدی آماده شود.

اهمیت قالب در صنعت تزریق پلاستیک

در تولید قطعات تزریق پلاستیک ، قالب یکی از ارکان اصلی در دستگاه تزریق پلاستیک می باشد که با استفاده از انواع گوناگون آن و نصب بر روی دستگاه های تزریق پلاستیک مناسب، می توان انواع مختلف قطعات پلاستیکی را تولید کرد. قالبهایی که از کیفیت ساخت بالاتری برخوردارند، در بهره برداری های درازمدت از دوام بیشتری برخوردارند . قالب ها ابتدا باید در واحد طراحی، بر اساس محصول نهایی طراحی گردند. طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک از از جمله فعالیتهای صنعتی می باشد. تاریخچه طراحی های صنعتی به انقلاب صنعتی در اروپا بر می گردد که صنعتگران با استفاده از روش های صنعتی و نه ماشینی در مقیاس محدود، باز می گردد.

امروزه با پیشرفت علم نرم افزار های برای طراحی قالب تزریق پلاستیک، وارد بازار شده است که طراحی قالب را دقیق تر و سریع تر کرده است. از یک ماشین تزریق خوب زمانی می توان حداکثر کارایی و کیفیت را انتظار داشت که یک قالب مناسب برای آن انتخاب شود. استفاده از فولاد با کیفیت در ساخت قالب از برجسته ترین نکات محسوب می شود، چرا که بایستی این توانایی را داشته باشد تا در برابر مواد با فشار و حرارت بالا حداکثر مقاومت و دوام را در سالیان طولانی داشته باشد.